Selvbetjeningsløsninger og Nem-ID


I forlængelse af det fællesoffentlige Sullissivik-projekts fokus på egentlige selvbetjeningsydelser følger kommunerne initiativet op og igangsætter fra og med indeværende sprint udviklingen af en række konkrete borgerservice-komponenter som kan benyttes i Sullissivik-portalen.

Ved at lade borgeren identificerer sig med sin personlige NemID skal disse komponenter tilbyde borgerne ægte borgerservice – såkaldte “Straksafgørelser”, hvor borgeren ikke alene kan ansøge men i de fleste tilfælde også få svar på den givne ansøgning.

Den første borgerservice vil tilbyde udskrift af bopælsattest og der stræbes efter at have denne i drift i alle kommuner ultimo juni – Og dermed klar til årets sommerferierejsende. Det betyder for eksempel også at ferierejsende, der evt. har glemt at få en bopælsattest rekvireret inden ferien – kan hente en bopælsattest over internettet, blot de har husket at få NemID”-papkortet” med på ferie.”

Pap-kort til Nem-ID

Pap-kort til Nem-ID

Men før man kan for alvor benytte Nem-ID er der nogle afklaringspunkter som man i samarbejde med SKAT og IT-Sekretariatet i Selvstyret er igang med at undersøge.

  1. Er der noget i registerlovgivningen der skal ændres før man kan indfører Nem-ID her i Grønland? (Registerloven er nemlig fra 1979 og er ikke ændret siden, til trods for at man i Danmark har lavet flere ændringer da man indførte Digitalsignatur og efterfølgende Nem-ID i DK)
  2. Når lovgivningen ikke er til hinder for at indføre Nem-ID i Grønland, hvem skal så udstede Nem-ID kortene?
  3. Skal brugeren/borgen selv ansøge via http://nemid.nu eller skal Kommunernes Borgerservicecentre udstede Nem-ID?
    –  i forhold til bestillingen via nemid.nu skal man nemlig have PAS eller Kørekort, som det fleste af borgerne ikke har idag her i Grønland, og netop derfor at man benytter Bopælsattest som identifikationsattest.

Disse punkter skal først afklares før man kan tilbyde selvbetjeningsløsninger for borgerne, og vi håber også at arbejdet med at indføre Nem-ID i Grønland ikke bliver forsinket yderligere, eventuelt pga. lovgivningen og venter derfor spændt på det endelige resultater fra arbejdsgruppen som Sullissivik projekt enheden er deltager til.

Samtidigt skal vi være enormt opmærksom på brugervenligheden for borgerne, for det nye løsninger der vil blive udviklet i form af Nem-ID til Selvbetjeningsløsningerne.

I DK er der foretaget brugerundersøgelse i primo 2011 som er vurderet til, at Nem-ID er for svær at benytte, og har i den sammenhæng haft behov for supportering for benyttelse af Nem-ID. Læs mere på: http://www.version2.dk/artikel/17532-nemid-er-svaerid-hver-femte-har-brug-for-support

Posted on 31. maj 2011, in Borgerportal, Borgerservice, Selvbetjening, Sullissivik and tagged . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: