Det offentlige taler stadig sort


Utallige sprogkampagner har ikke gjort offentlige myndigheders sprog bedre. Selvforståelsen i det offentlige passer bedst sammen med svært tilgængeligt sprog, konkluderer forsker. “Sproget i det offentlige ændrer sig selvfølgelig, men når det går så langsomt, er det især, fordi den historiske tradition for at være en myndighed er så indgroet. Nogle af brevene fra kommunen bærer nærmest præg af, at du ikke skal spørge, hvad kommunen kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for kommunen. Mange offentligt ansatte er ikke bevidste om det, men skriver blot som dem, de er iblandt, og det fastholder det lidt ophøjede, tekniske og autoritære sprog” – Kilde Kristligt dagblad 

Ovenstående er beretning fra det Danske offentlige system, og vi har i stor grad også “adopteret” denne myndighedssnak her i Grønland og derfor håber vi at projektet sullissivik, vil give borgerne bedre service dertil at det offentlige tager udgangspunkt i vidensbasen www.sullissivik.gl her i Grønland. Derved kan vi blive bedre til at “tale” samme med Borgerne.

Posted on 14. december 2010, in Fællesoffentlig, Informationsmøder, Sullissivik and tagged , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: